gerak

ASSALAMMUALAIKUM GUYS !:)

Monday, March 25, 2013

resepi nasi minyak terengganu, gulai ayam dan acar yg sedap lagi ohsem!


Assalammualaikum,

semperna perot kenyang lagi hongeh hik hok . ape itu hongeh? kekenyayang yang teramat parah -.-'' org klate panggil sok-eh. hahaha. ok ok, hari ni mak nak ajak anak anak memasak, ha.. amik kau tak pernah pernah aku buat entry resepi ni dah poyo dahap dewa dewi remaja. haha.

tidak mengapa. bagi anda anda yang tak reti masak nasi minyak, meh ain tunjukkan resepi dan caranya. harapnya dapat membantu anda anda yang sedang kebingungan hendak memasak. tetibe semangat nak share resepi.. haaa dah kenapa ain? jawabnya adalah nasi minyak ni makanan "feberet" suami den. ha..ini tak ade dalam resepi.. ok2 mari kita mulakan ye..

sebelum masak kene lah tahu bahan bahannya idok? kalau tak macam mane nak masak. ok foinee.

 
nasi minyak

bahan bahan nasi minyak

1. bawang merah
2. bawang puteh
3. halia
4. majerin
5. rempah empat beradik. (bunga lawang, kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga)
6. daun pandan  
7. garam
8. beras =terpulang nak berapa cawan (tak kesah lah beras cap ape, yang biase kita makan lah)
9. pewarna

cara cara memasak nasi minyak :-

*1. mayam bawang merah dan bawang puteh

*2. halia dalam 1 inci, atau sebesar cap jari korang, then ketuk/ tumbuk sikit halia. (jgn sampai penyek/lumat sangat)

*3. daun pandan tadi perlu di ikat simpul, (tak kesahlah brape helai, 3 helai pon dah cukup) kasi naik bau
4. 1 senduk majerin

*5. rempah empat beradik

mula mula basuh beras 2 cawan. kemudian letak di bekas lain dahulu. lepas tuh panaskan periuk masukkan majerin 1 senduk tadi, bile dah larut jadi macam minyak, masokkan bahan bahan yang bertanda *. tumiskan sehingga naik bau, kemudian masokkan air. (" 2 cawan beras = 2 cawan air") yang bab air ni penting ok. jangan kurang nanti mentah nasi, lebih sikit tak per, lebih banyak bahaya.

tunggu sehingga air dan bahan yang ditumiskan tadi mendidih. kemudian masokkan beras ke dalam periuk nasi bersama bahan bahan yang di tumis tadi. kemudian tutup masak macam nasi biase, lepas tuh, agak agak nasi dah nak masak, taburkan sedikit pewarna, tak kesah lah nk letak warna ape. then kacau nasi tu, tutup balik biarkan smpai masak. ok siap! :')

senang tak? senang kan..

 
gulai ayam terengganu / kari ayam

gulai ayam or daging terengganu /  kari ayam or daging

bahan bahannya :-

1. ayam or daging
2. rempah empat beradik
3. kentang
4. cili boh
5. rempah kari daging atau ayam ( tak kesahlah cap ape)
6. santan
7. bawang merah dan bawang puteh
8. minyak masak

cara cara memasak :-

*1. blander bawang puteh dengan bawang merah

*2. rempah empat beradik

*3. cili boh 1 sudu (ikotlah nak pedas sikit letak 2 sudu)

*4. air sikit

5. potong kentang ikotlah nak besar mane,

*6. rempah daging 

mule mule bancuh bahan bahan * ke dalam 1 mangkuk, kemudian kacau, panaskan periuk letak minyak masak sikit, dah panas masokkan bahan bahan * ke dalam periuk, tumis sehingga naik bau. kemudian masokkan ayam or daging.

lepas tu letak santan, (ikotlah nak pekat mane or lemak mane, lagi banyak lagi pekat) pastu letak air sikit, kemudian kacau letak garam secukup rase, biarkan ayam agak agak nak masal masokkan kentang yang dah di potong potong tunggu sehingga kentang empok. dah empok kentangnya. siap!

 acar

bahan bahan acar :-

1. cuka makan
2. gula
*3. bawang merah yang di mayam
*4. lada merah yang besar tuh, potong senget senget
*5. timun. ikotlah nak potong bentok ape
*6. nenas / kobis / keret (ikot sukelah nak guna yg mne) potonglah mcm mne pon

cara cara buat acar

mule mule letak cuka ke dalam 1 mangkuk, tak kesah banyak mane, kalau nak berkuah lebih letak lah lebih, pastu letak gula. larutkan gula. ( raselah sendiri nak masam manis die macam mne, kalau terlebih masam tambah gula. bile gula dah larut.

kemudian masokkan bahan bahan * ke dalam mangkuk yang ada cuka dan gula tadi, kacau kacau. dah siap masokkan dalam peti sejukkan supaya lebih ranggup. ok siap !

*untuk adik adik yang baru nak kenal dunia masakan yang tak tahu ape tuh rempah empat beradik*


bunga cengkih 


 bunga lawang

kulit kayu manis 

buah pelaga

ok selamat mencuba ! 








2 comments:

Anonymous said...

Is milk a must for nasi minyak?

redspender baru said...

terbaikkk....terima kasih akhirnya dapat jugak buat nasi minyak hihi

Monday, March 25, 2013

resepi nasi minyak terengganu, gulai ayam dan acar yg sedap lagi ohsem!


Assalammualaikum,

semperna perot kenyang lagi hongeh hik hok . ape itu hongeh? kekenyayang yang teramat parah -.-'' org klate panggil sok-eh. hahaha. ok ok, hari ni mak nak ajak anak anak memasak, ha.. amik kau tak pernah pernah aku buat entry resepi ni dah poyo dahap dewa dewi remaja. haha.

tidak mengapa. bagi anda anda yang tak reti masak nasi minyak, meh ain tunjukkan resepi dan caranya. harapnya dapat membantu anda anda yang sedang kebingungan hendak memasak. tetibe semangat nak share resepi.. haaa dah kenapa ain? jawabnya adalah nasi minyak ni makanan "feberet" suami den. ha..ini tak ade dalam resepi.. ok2 mari kita mulakan ye..

sebelum masak kene lah tahu bahan bahannya idok? kalau tak macam mane nak masak. ok foinee.

 
nasi minyak

bahan bahan nasi minyak

1. bawang merah
2. bawang puteh
3. halia
4. majerin
5. rempah empat beradik. (bunga lawang, kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga)
6. daun pandan  
7. garam
8. beras =terpulang nak berapa cawan (tak kesah lah beras cap ape, yang biase kita makan lah)
9. pewarna

cara cara memasak nasi minyak :-

*1. mayam bawang merah dan bawang puteh

*2. halia dalam 1 inci, atau sebesar cap jari korang, then ketuk/ tumbuk sikit halia. (jgn sampai penyek/lumat sangat)

*3. daun pandan tadi perlu di ikat simpul, (tak kesahlah brape helai, 3 helai pon dah cukup) kasi naik bau
4. 1 senduk majerin

*5. rempah empat beradik

mula mula basuh beras 2 cawan. kemudian letak di bekas lain dahulu. lepas tuh panaskan periuk masukkan majerin 1 senduk tadi, bile dah larut jadi macam minyak, masokkan bahan bahan yang bertanda *. tumiskan sehingga naik bau, kemudian masokkan air. (" 2 cawan beras = 2 cawan air") yang bab air ni penting ok. jangan kurang nanti mentah nasi, lebih sikit tak per, lebih banyak bahaya.

tunggu sehingga air dan bahan yang ditumiskan tadi mendidih. kemudian masokkan beras ke dalam periuk nasi bersama bahan bahan yang di tumis tadi. kemudian tutup masak macam nasi biase, lepas tuh, agak agak nasi dah nak masak, taburkan sedikit pewarna, tak kesah lah nk letak warna ape. then kacau nasi tu, tutup balik biarkan smpai masak. ok siap! :')

senang tak? senang kan..

 
gulai ayam terengganu / kari ayam

gulai ayam or daging terengganu /  kari ayam or daging

bahan bahannya :-

1. ayam or daging
2. rempah empat beradik
3. kentang
4. cili boh
5. rempah kari daging atau ayam ( tak kesahlah cap ape)
6. santan
7. bawang merah dan bawang puteh
8. minyak masak

cara cara memasak :-

*1. blander bawang puteh dengan bawang merah

*2. rempah empat beradik

*3. cili boh 1 sudu (ikotlah nak pedas sikit letak 2 sudu)

*4. air sikit

5. potong kentang ikotlah nak besar mane,

*6. rempah daging 

mule mule bancuh bahan bahan * ke dalam 1 mangkuk, kemudian kacau, panaskan periuk letak minyak masak sikit, dah panas masokkan bahan bahan * ke dalam periuk, tumis sehingga naik bau. kemudian masokkan ayam or daging.

lepas tu letak santan, (ikotlah nak pekat mane or lemak mane, lagi banyak lagi pekat) pastu letak air sikit, kemudian kacau letak garam secukup rase, biarkan ayam agak agak nak masal masokkan kentang yang dah di potong potong tunggu sehingga kentang empok. dah empok kentangnya. siap!

 acar

bahan bahan acar :-

1. cuka makan
2. gula
*3. bawang merah yang di mayam
*4. lada merah yang besar tuh, potong senget senget
*5. timun. ikotlah nak potong bentok ape
*6. nenas / kobis / keret (ikot sukelah nak guna yg mne) potonglah mcm mne pon

cara cara buat acar

mule mule letak cuka ke dalam 1 mangkuk, tak kesah banyak mane, kalau nak berkuah lebih letak lah lebih, pastu letak gula. larutkan gula. ( raselah sendiri nak masam manis die macam mne, kalau terlebih masam tambah gula. bile gula dah larut.

kemudian masokkan bahan bahan * ke dalam mangkuk yang ada cuka dan gula tadi, kacau kacau. dah siap masokkan dalam peti sejukkan supaya lebih ranggup. ok siap !

*untuk adik adik yang baru nak kenal dunia masakan yang tak tahu ape tuh rempah empat beradik*


bunga cengkih 


 bunga lawang

kulit kayu manis 

buah pelaga

ok selamat mencuba ! 








2 comments:

Anonymous said...

Is milk a must for nasi minyak?

redspender baru said...

terbaikkk....terima kasih akhirnya dapat jugak buat nasi minyak hihi