gerak

ASSALAMMUALAIKUM !:)

Saturday, November 24, 2012

kelebihan seorang wanita dan tips penyusuan anak oleh ibu Imam Syafie


Assalammualaikum,

dengan ini saya ingin menyatakan bahawasanya saya sanggat berbangga menjadi seorang wanita, ye-ha! thank you Allah, the first thing first paling owesome sekali menjadi wanita adalah dapat melahirkan zuriat suami, melahirkan khalifat di bumi Allah ini, dan meramaikan ummat rasul kita, ("den nak anak ramaiiii... 14 orang! haha :p ")

sabda Rasulullah s.a.w
"Menikahlah kamu, kemudian berketurunanlah, agar jumlah kamu menjadi banyak, karena sesungguhnya aku bangga dengan jumlahmu yang banyak di akhirat kelak."

actually, banyak sangat kelebihan menjadi seorang wanita, bukan nak kata lelaki tak banyak, sama sahaja sebenarnya, cuma kita lebih mudah untuk mendapat pahala free, atau pahala yang tak di sangka2, contohnya, suami anda buat baik, anda dapat pahala jugak.. wee~ seronok kan? dengan syaratlah, bertaqwa pada Allah, taat pada suami, insyaAllah boleh pilih mana-mana pintu syurga. ("senyum ler :D")

Kelebihan seorang wanita

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali
 
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil

5. Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. 

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad. 

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga 
anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. 

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. 

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut. 

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. 

11.Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. 

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. 

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. 

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka. 

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. 

16. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. 

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. 
  
18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. 

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. 

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. 

21. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa. 

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. 

23. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. 

25. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. 

"wow! untungkan jadi perempuan? jom kita bersyukur.. 

saje-saje pakai purdah, pengalaman yang paling menyeronokkan, nanti ain update pasal pengalaman pakai purdah. "doakan ain yer" :)

kelebihan menjadi seorang wanita dah share, now ketahui tips dan kelebihan penyusuan pula. semoga dengan ganjaran-ganjaran yang diberi Allah ini menjadikan kita hambanya lebih bersyukur. amin.


Tips penyusuan oleh ibu imam syafie

 ha..moh ler kita amalkan begini, moga-moga dengan izin Allah anak-anak kita semua hafiz & hafizah belake :D

Kelebihan dan fadhilat menyusukan anak

1. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

2. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun) dan beramal soleh tidak melangar perintah Allah dan taat kepada suaminya, maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

3. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

4. Susu ibu menjadikan anak lebih sihat daripada terkena penyakit terutama selsema dan batuk, InsyaAllah.

5. Dengan memberi air susu ibu kepada anak, pengaruhnya sangat besar terhadap perkembangan dan kesihatan fizik dan jiwa anak.

6. Jika semalaman ibunya tidak tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah.
Begitulah sayangnya Allah pada wanita yang bergelar IBU.

SUBHANALLAH.. alangkah beruntungnya seorang wanita. semoga dengan artikel yang tak seberapa ini memberi manfaat dan kesedaran kepada setiap wanita agar lebih bersyukur di beri jantina seorang WANITA. 

"aku anti peng-kid" OPSS, sory!! :p

:share untuk rebut pahale!:










5 comments:

yana halim said...

Salam ain sayang. Akak dah folo blog ain ni. Byk info menarik. Cuma tang font tu yg x berapa selesa sbb mata akak ni rabun. huhu....

pastu buang verification word, boleh?
Jgn marah ye ain.... :)

Abdul Hafiz said...

Salam. Sebagai lelaki, nk tahu juga pasal perempuan ni. Maklumlah. Nak cari calon2 calon isteri yang solehah. Bukan mudah nak cari ni. Hehe
Alhamdulillah. Awak memberi info yang sangat bagus untuk perempuan2 diluar sana yang belum tahu pasal ni.

nurul ain said...

wsalam, in shaa Allah useha yg x seberapa ni moga beri kesedaran pd wanita, in shaa Allah ade mase sy akn tulis tentang ciri-ciri calon isteri yang baik untuk lelaki, bagi sy buat kajian dahulu. :)

Abdul Hafiz said...

InsyaAllah. Nnti kalau dh ada. Hntr link kt sy. Sy akan baca. :)

Pengemudi Zaman said...

hehe suka pic yg pakai purdah tu..nk ambik boh kat DP fb naa...

Saturday, November 24, 2012

kelebihan seorang wanita dan tips penyusuan anak oleh ibu Imam Syafie


Assalammualaikum,

dengan ini saya ingin menyatakan bahawasanya saya sanggat berbangga menjadi seorang wanita, ye-ha! thank you Allah, the first thing first paling owesome sekali menjadi wanita adalah dapat melahirkan zuriat suami, melahirkan khalifat di bumi Allah ini, dan meramaikan ummat rasul kita, ("den nak anak ramaiiii... 14 orang! haha :p ")

sabda Rasulullah s.a.w
"Menikahlah kamu, kemudian berketurunanlah, agar jumlah kamu menjadi banyak, karena sesungguhnya aku bangga dengan jumlahmu yang banyak di akhirat kelak."

actually, banyak sangat kelebihan menjadi seorang wanita, bukan nak kata lelaki tak banyak, sama sahaja sebenarnya, cuma kita lebih mudah untuk mendapat pahala free, atau pahala yang tak di sangka2, contohnya, suami anda buat baik, anda dapat pahala jugak.. wee~ seronok kan? dengan syaratlah, bertaqwa pada Allah, taat pada suami, insyaAllah boleh pilih mana-mana pintu syurga. ("senyum ler :D")

Kelebihan seorang wanita

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali
 
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil

5. Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. 

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad. 

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga 
anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. 

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. 

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut. 

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. 

11.Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. 

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. 

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. 

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka. 

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. 

16. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. 

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. 
  
18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. 

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. 

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. 

21. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa. 

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. 

23. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. 

25. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. 

"wow! untungkan jadi perempuan? jom kita bersyukur.. 

saje-saje pakai purdah, pengalaman yang paling menyeronokkan, nanti ain update pasal pengalaman pakai purdah. "doakan ain yer" :)

kelebihan menjadi seorang wanita dah share, now ketahui tips dan kelebihan penyusuan pula. semoga dengan ganjaran-ganjaran yang diberi Allah ini menjadikan kita hambanya lebih bersyukur. amin.


Tips penyusuan oleh ibu imam syafie

 ha..moh ler kita amalkan begini, moga-moga dengan izin Allah anak-anak kita semua hafiz & hafizah belake :D

Kelebihan dan fadhilat menyusukan anak

1. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

2. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun) dan beramal soleh tidak melangar perintah Allah dan taat kepada suaminya, maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

3. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

4. Susu ibu menjadikan anak lebih sihat daripada terkena penyakit terutama selsema dan batuk, InsyaAllah.

5. Dengan memberi air susu ibu kepada anak, pengaruhnya sangat besar terhadap perkembangan dan kesihatan fizik dan jiwa anak.

6. Jika semalaman ibunya tidak tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah.
Begitulah sayangnya Allah pada wanita yang bergelar IBU.

SUBHANALLAH.. alangkah beruntungnya seorang wanita. semoga dengan artikel yang tak seberapa ini memberi manfaat dan kesedaran kepada setiap wanita agar lebih bersyukur di beri jantina seorang WANITA. 

"aku anti peng-kid" OPSS, sory!! :p

:share untuk rebut pahale!:










5 comments:

yana halim said...

Salam ain sayang. Akak dah folo blog ain ni. Byk info menarik. Cuma tang font tu yg x berapa selesa sbb mata akak ni rabun. huhu....

pastu buang verification word, boleh?
Jgn marah ye ain.... :)

Abdul Hafiz said...

Salam. Sebagai lelaki, nk tahu juga pasal perempuan ni. Maklumlah. Nak cari calon2 calon isteri yang solehah. Bukan mudah nak cari ni. Hehe
Alhamdulillah. Awak memberi info yang sangat bagus untuk perempuan2 diluar sana yang belum tahu pasal ni.

nurul ain said...

wsalam, in shaa Allah useha yg x seberapa ni moga beri kesedaran pd wanita, in shaa Allah ade mase sy akn tulis tentang ciri-ciri calon isteri yang baik untuk lelaki, bagi sy buat kajian dahulu. :)

Abdul Hafiz said...

InsyaAllah. Nnti kalau dh ada. Hntr link kt sy. Sy akan baca. :)

Pengemudi Zaman said...

hehe suka pic yg pakai purdah tu..nk ambik boh kat DP fb naa...